Wandel weekend in de Ardennen 2013

De Dinsdagavond wandelgroep de Fit walkers kregen de mogelijkheid om in een vakantiehuis in Vecmont, bij La Roche - en Ardenne een wandelweekend door te brengen. Dit huis werd open gesteld door Leo de Wilt en Franca van de Laar die lid is van de groep.

Op vrijdag morgen 11 oktober werden de laatste boodschappen gedaan en richting België vertrokken. Na een 2,5 uur durende autorit kwamen we aan in een mooie omgeving met veel bossen en natuur. Er kwamen 12 personen die dag aan om er een lang wandel weekend van te maken. In de middag hebben we in het stadje een rondleiding gekregen van de plaatselijke gids. Na een gezellige avond met eten en de nodige drank kwamen de verhalen los over wat ons te wachten zou staan.

Zaterdag 12 Oktober had Franca de routes al klaar liggen en samen gingen we na een stevig ontbijt deze ochtend op pad naar die mooie stad. Vanaf hier werd een route genomen die ons naar een 500 meter hoge bergtop zou leiden. In het begin gooiend maar al snel stijl omhoog met 20 % stijging. Hier hadden enkele het even moeilijk maar na iedere bocht of kruising wachten we op elkaar. Volgens de kaart hadden we een route uitgestippeld die ons naar de top begeleide. Wat later een andere route bleek, maar het bracht ons wel naar een mooi restaurantje in Borzee voor de rust pauze en een koffie stop. Hierna weer de goede route opgezocht en in dalende lijn en het begin van een stroompje de l,Ourthe gevonden. Daar werd ook een zwijn gesignaleerd of het geluid er van. Gewapend met een houten speer trokken we door de bossen met vele div paddenstoelen in de richting van een dierentuin en hebben ook nog een kapel bezocht. In dalende lijn kwamen we moe maar voldaan in het plaatsje La Roche aan. Hier werd gewinkeld en bezetten we een terras en enkele bezochten de wijn proeverij in het centrum. Terug aangekomen in het vakantiehuis werden enkele verzorgt door een massage wat wel nodig was. Na een lekkere douche werden we verrast door een heerlijk diner verzorgt door de dames. In de avond werd er bijgepraat over al de gebeurtenissen van de dag en werd er een nieuw spel gespeeld of een kaartje gelegd. Ondanks de pittige wandeldag die dag werd het gezellig en laat het bed opgezocht.

Zondag 13 Oktober zoals de vorige morgen had Leo weer voor de verse broodjes gezorgd met ei en spek. Want een goede bodem was gewenst voor onze laatste wandeldag. Eerst een rondje om de kerk begeleid door een foto zoek tocht. Hier werden de vermoeide spieren al snel gemasseerd en we vervolgde hierna een bestaande mountainbike route. Deze stond bekent als een echte kuitenbijter voor de bikers dus voor een wandelaar zeker niet minder. Na een snelle afdaling stopte we bij een smal bruggetje. Hier zou het echte werk beginnen en werden alle krachten verzamelt en zelfs bomen geraadpleegd. Via een kronkelende weg beklommen we een smal bospad. Ik hoorde iemand zeggen bij de bocht naar rechts ben je er bijna. Daar aangekomen keken we recht omhoog waar het einde van de wereld zichtbaar was. Op deze top stond een bankje voor een drank stop en die was welkom. We zaten op 350 meter hoogte in Petit halleux de rest ging over de verharde weg die ons leiden naar de hoofdweg. In de verte zagen we een voetbalveld met een kantine en bestelde we echte koffie op zijn France. Die smaakte verrukkelijk en we vervolgde onze weg om met een grote boog van 1 uur om weer terug te keren van deze indrukwekkende wandeltocht in het huisje. Wat is hier de natuur toch prachtig op dit tijdstip van het jaar. Na de groepsfoto was de koffie weer klaar. De uitgebreide middag lunch een feestmaal en het kon niet op, hierna werd het huisje weer netjes opgepoetst.

Deze dagen hebben bij de meeste een andere kijk op wandelen gegeven in een bijna ongerepte natuur. De verzorging was prima dus Leo en Franca nog bedankt en tot volgend jaar. Want dat er een herhaling zal komen is bijna zeker na zo een weekend. Heb je na het lezen van dit verhaal en de enkele foto's ook zin gekregen kijk maar naar de 100 foto's op de Fortuna site.