Verslag S.V. Fortuna weekend Dinant - Descente de la Lesse

Flyer Dinant 2019

Beste S.V. Fortuna leden,48617788288 05aac72ed0 b

Afgelopen weekend was het weer zover! Het jaarlijkse verenigingsuitje naar de Belgische Ardennen! Zoals gewoonlijk zaten we weer in het mooie verblijf op de camping van Villatoile in Dinant- Anseremme. En zoals de weersvoorspelling al meldde, het zou een heet weekend gaan worden met temperaturen in de 30 graden! Zoals gewoonlijk waren het de bikkels die met de fiets vrijdagmiddag vertrokken richting Dinant met enkele goed verzorgde tussenstops en overnachting.

De hardlopers Rikie Huyberts, Martijn Martens, Peter Hellings, Henry Wijffelaars en Angelo Gevers waren vrijdagmiddag vertrokken met de auto waarna ze in het begin van de avond arriveerden op de locatie en heerlijk hebben gegeten in restaurant “Cafe Leffe”in Dinant.

De zaterdag was aangebroken. Een dag vol humor en vertier langs de stuw van rivier de Lesse waar de duizenden kanoërs de camping passeerden. Na vier uur in de middag arriveerde de groep fietsers waaronder Ad en Jan die ook mee deden aan de “Descente de la Lesse” op zondag. Nadat iedereen heerlijk gedoucht had heeft de groep zich te goed gedaan aan de heerlijke Goulashsoep en rijst met stoofvlees. In de avond werd er gezellig een potje Rummycub gespeeld onder het genot van een heerlijk wijntje, een biertje en een swingend muziekje op de achtergrond waarna iedereen een voor een zijn bedje opzocht om de volgende dag goed uitgerust te zijn voor hetgeen ze de volgende dag te wachten stond.48618352477 eafed79f6f b

Het was zover, zondag! Dat betekende voor 4 fietsers weer richting Nederland en voor de hardlopers wedstrijd! Het parcours was verdeeld in twee afstanden die door Arch Atletiek werd georganiseerd. De 12.000 m en 20.750 m. Voor Martijn Martens en Angelo Gevers was dit de eerste keer dat ze mee zouden doen met hun eerste Trailrun. Jan Kusters, Ad van de Laar, Henry Wijffelaars en Peter Hellings gingen voor de 12.000 48617799478 5ce0fa7f4f bmeter. Rikie Huybers, Martijn Martens en Angelo Gevers daarintegen gingen voor de 20.750 m.

Een technisch parcours met steile klimmen, afdalingen en smalle paden. Ondanks de hitte was het in de bossen goed te doen. Eenmaal op het vlakke richting de laatste kilometers was het afzien geblazen. Goed drinken en verkoelen was dan ook van essentieel belang tijdens de wedstrijd, aangezien de ambulance meerdere malen moest ingrijpen tijdens de wedstrijd. Gelukkig wisten alle hardlopers de finish te halen!

Uitslagen 12.000 m

Jan Kusters heeft een 30e plaats behaald in de categorie mannen 50 in 1:07:20h waarna Ad van de Laar volgde met een16e plek in de categorie mannen 60 in 1:19:25h. Henry Wijffelaars wist te finishen in 1:43:30h en was daarmee 28e in de categorie mannen 60. Peter Hellings wist een mooie 4e plek te bemachtigen in de categorie mannen 70 in 1:36:33h.

48617835888 dce247eccc b

48618140451 0eb9dd5f6c b48618358342 a3ddee78a2 b

Uitslagen 20.750 m 48618141471 f8d05141d6 b

Rikie Huyberts heeft in de categorie vrouwen60 een uitstekende 2e plaats behaald in 2:16:20h! Angelo Gevers wist als eerste te finishen in 1:35:33h en werd daarmee 41e in de categorie mannen waarna Martijn Martens finishte in 1:52:15h in dezelfde categorie.

IMG 20190823 WA0000Fietstocht naar Dinant.

Na enkele trainingen op zaterdag was het zover. De jaarlijkse fietstocht naar Dinant in 2 etappes kon beginnen.

Dit jaar bestond de groep uit Jan Kusters ,Pieter Jansen, Bart van de Sande, Lisette van der Kallen, Toine van Erp, Theo van der Eerden, Pierre Lardenois ,Ad en Antoinette van de Laar, Martien Temmink, Ad en Frank van der Heijden en Wendy van Boxtel. Onze begeleidster was Anja van der Heijden. Donderdags hadden we al onze bagage op de Lindendijk afgegeven.

Vrijdagmorgen 23 augustus vertrokken we richting Son om Pierre op te halen. Daarna ging het over de Grote Heide richting Achel voor de eerste koffiepauze met gebak. Wat zag de heide er onderweg schitterend uit. Van hieruit ging het richting Zonhoven waar de lunch gepland was. Belangrijk was dat er goed gedronken werd onderweg, dit i.v.m. de tropische temperatuur. Na het eten van uitsmijters, spaghetti ging de tocht richting Zonhoven. Martien en Antoinette hadden besloten om gezamenlijk huiswaarts te fietsen. Dankzij Anja kon onze drankvoorraad en eten voor onderweg weer aangevuld worden.IMG 20190823 WA0002 De IMG 20190824 WA0005tocht naar Tongeren verliep voorspoedig, alleen het vinden van een parkeerplek voor de auto leverde wat problemen op. Gelukkig konden we ons op het terras te goed doen aan een lekker koud pilske of iets dergelijks. Daarna kamer opzoeken en douchen. Jammer genoeg waren de toiletten verstopt en moest je oppassen bij de grote boodschap (Pierre zegt poepen!!). Hierna gingen we op onderzoek uit naar een restaurant op de markt. Na het eten  nog even een terrasje pikken en dan naar bed. We lagen allemaal op een grote kamer. Onder ons waren blijkbaar ook enkele snurkers, maar daar heb ik niks van gehoord. ’s Morgens weer op tijd opstaan, wassen, toiletteren!!! En ontbijten. Beddengoed opruimen, tas inpakken  en weer op de fiets naar Huy waar ons een grote uitdaging stond te wachten nl. de muur van Huy. Onder aan de voet stoppen en dan kijken of je bovenkomt. Het was weer flink afzien en als beloning dronken we op het terras bij de kerk wat fris en aten een crêpe (pannenkoek) met wat lekkers erop. Bidons bijvullen en weer op weg naar de volgende pauzeplaats. Onderweg had Frank nog de pech om lek te rijden, maar dat was zo opgelost. In Hamois gingen we picknicken. Anja heeft ons daar verwend met allerlei lekkere dingen. Jammer genoeg begon het bij Wendy op te geraken en omdat er toch nog een laatste zwaar stuk kwam, besloot ze af te stappen. Toch knap gedaan Wendy. Op naar het laatste stuk. Nog wat klimmen en dan een gevaarlijke afdaling naar Dinant en dan nog een stuk naar de gîte. Fietsen in de stalling gezet, spullen naar boven gebracht en douchen. De douches onder gaven geen constante warmte. Veel koud water en even warm (Pieter). Na het opfrissen werd er soep klaargemaakt door Rikie en Pierre. Daarna smulden we van de rijst met stoofvlees (sponsor Jan) en nog een yoghurtje. Na het eten was het tijd voor Ad, Frank , Wendy en Anja om met de auto huiswaarts te keren. Anja nogmaals bedankt voor de goede verzorging. Na het eten hadden we achtergrond muziek van Ad van de Laar en hadden we 2 groepen . Een groep rummikubbers en een groep rikkers met natuurlijk wat drinken. Hierna gingen we slapen.

IMG 20190824 WA0010IMG 20190824 WA0013De volgende ochtend stonden we om 8 uur op om te ontbijten. Helaas moesten we wachten op het brood van de bakker. Weer bidons vullen en wat eten voor onderweg, want nu moesten we zelf voor ons eten en drinken zorgen. We wilden om half 9 vertrekken maar de conciërge die de fietsenstalling moest openmaken was in geen velden of wegen te bekennen. Eindelijk ging het hek open en Lisette, Toine, Bart en Ik gingen op weg naar Namen. We werden ook nog door de lopers uitgezwaaid. Het eerste gedeelte liep vlotjes alleen in Namen moesten we even zoeken. Daarna op weg naar Landen. Ik weet niet meer precies waar we soep (erwtensoep!!) met brood gegeten hebben. Lisette wachtte op haar man Rene en toen kwam Toine naar voren en ging op de trappers staan. We vlogen letterlijk vooruit. In Neerpelt waren de bidons leeg en hebben we nog even wat gedronken en de bidons gevuld. Daarna weer full speed naar Rooi. Kortom een leuk weekend met veel inspanning en hitte.

s Avonds bij Jan Kusters de tas opgehaald. Jan had zijn auto als wegwijzer in de sloot gezet zodat het voor ons makkelijk was om zijn huis te vinden! Hierbij wil ik iedereen bedanken voor het leuke en gezellige weekend met nogmaals speciale aandacht voor Anja.

We kijken terug op een geslaagd succesvol weekend en kijken dan ook uit naar de volgende editie 2020.